Dacă 2022 a fost un an cel puțin provocator, 2023 se anunță un an dificil, în care insecuritatea planează atât peste companii cât și peste clienți.
Conform pulsului luat de Mckinsey în octombrie 2022, peste 58% dintre clienții europeni sunt îngrijorați în primul rând de creșterea prețurilor și a inflației, ceeace se traduce printr-o nesiguranță financiară care îi determină să cântărească atent investițiile și bugetele lunare.
Următoarele motive majore de îngrijorare le consituie războiul din Ukraina și fenomenele meteo nefavorabile.
Ce strategii de economisire au clienții în 2023?
Ca și strategii de a economisi, clienții se gândesc la :
- Cântărirea atentă a opțiunilor, investind în ceva ce le aduce o reală valoare
- Reîntoarcearea către produsele basic – de marcă (mai ieftine),
- Diminuarea numărului călătoriilor și a ieșirilor la restaurant
- Utilizarea variantelor alternative de transport
Ce s-a schimbat în 2022 în comportamentul clienților?
Un studiu Shopify identifică principalele trenduri valabile în 2023 în comportamentul consumatorilor, tendințe de care companiile trebuie să țină cont proactiv pentru a-și asigura businessul
- Clienții vor mai mult control asupra metodelor de plată. Clienții vor evita să cumpere prin credit, ceea ce ar putea rezulta într-o scădere a cumpărăturilor de tipul ”buy now pay later”.
- În ciuda digitalizării accelerate, se remarcă la nivel mondial o revenire la experiențele de cumpărare din magazinele fizice. Studiile insistă pe alinierea ofertelor și informațiilor companiilor pe toate tipurile de canale de cumpăraturi pe care acestea le folosesc. Clienții pot cauta produsele și ofertele in online, dar le vor cumpara din magazinul tradițional ( sau invers). Pentru situațiile în care exista oferte speciale pentru online sau offline, acestea trebuie foarte bine semnalate, evitând frustrarea clienților legată de lipsa de disponibilitate a unor oferte.
- O alta tendință interesantă în studiul Shopify o reprezintă creșterea în ultimii doi ani a vânzărilor prin campaniile de email, în special pentru produsele de beauty și întreținere, urmate de produsele alimentare și de segmentul sănătate și stare de bine. Survenită în pandemie, aceasta tendință se menține și creste datorita facilitații și ofertelor țintite.
- Creștere a cerinței pentru produse sustenabile ( în special Generația Z) , cu mai multa atenție la istoricul și autenticitatea acțiunilor companiilor de la care cumpără.
- Creșterea importanței TikTok și a cumpărăturilor sociale pe această platformă. În Statele Unite, în 2022 TikTok a depășit Pinterest la nivelul vânzărilor sociale, urcând pe locul 3 după Facebook și Instagram.
- Resetarea fricilor postpandemice. Desi Covid încă este prezent în viețile noastre, contextele sociale au devenit tot mai dese. În achizițiile făcute, creșteri majore au înregistrat produsele care sugerează confortul și starea de bine de acasă (pijamale, creme de față, uleiuri de baie etc), alternând cu ținute elegante pentru ieșirile în oraș.
Îndemn pentru companii
Toate aceste tendințe, identificate la nivel mondial, îndeamnă companiile la acțiuni care să le arate clienților că le cunosc neliniștile și grijile și că fac ce le sta în putință pentru a-i ajuta.
In mediul offline, poți îmbunătăți experiența clienților tăi în magazin prin :
- Oferte exclusive în magazin,
- Experiențe amuzante, unice
- Customer care excelent, angajați bine pregătiți care să ofere clienților sprijinul necesar
Steven Van Belleghem, analist și strateg digital Marketing consideră situațiile cu care clienții se confruntă și anul acesta au un impact puternic asupra psihicului lor. De aceea, în aceste vremuri instabile, oamenii au nevoie de o stare de bine, de pozitivism, iar companiile care vor aruncă în lupta soluții și experiențe creative care să le facă oamenilor viață mai frumoasă vor fi cele care vor ieși câștigătoare în 2023.