Având în vedere deficitul de oameni de pe piața muncii din unele domenii, orice manager se bucură când reușește să găsească în sfârșit pe cineva care să corespundă măcar parțial cerințelor postului.
În majoritatea cazurilor, acea persoană intră în companie, i se prezintă sistemele și activitatea în sine și este ‘lansată la apă” pentru a deveni cât mai curând autonomă. Bineînțeles că mai sunt colegii sau superiorii ierarhici care îi pot răspunde la întrebările inevitabile post angajare, dar oare este sufficient ?
Cât de important este procesul de integrare în experiența unui angajat nou?
Oamenii se adaptează relativ ușor, și ne-am și obișnuit de a lungul timpului cu acest sistem în care cei nou intrați în companie trebuie să-și dovedească eficiența într-un timp cât mai scurt, astfel încât să maximizeze rentabilitatea investiției în ei.
Ce se întâmplă în realitate este însă este că se sare o etapă foarte importantă, aceea în care angajatul ar trebui să înțeleagă misiunea companiei și misiunea sa în cadrul acesteia. Această tendință de eficientizare a costurilor cu personalul pe termen scurt costa compania pe termen mediu și lung, în experiența pe care clienții o au cu compania.
Orice proces de onboarding ar trebui să înceapă cu importanța rolului noului angajat în companie.
- De ce poziția lui e importantă pentru companie ?
- Cum va ajuta el compania ?
- Unde poate găsi informațiile de care are nevoie?
- Cui să se adreseze în caz de nelămuriri ?
- Cum va fi el evaluat ?
În lipsa unui proces de integrare bine definit, noul angajat va lua ca modele colegii, preluând din atitudinea și convingerile acestora. Motivația acestuia (presupunând că o avea în momentul angajării) va scădea pe parcurs invers proporțional cu creșterea autonomiei sale. Și un angajat mai puțin motivat sau demotivat nu are cum să livreze experiențe extraordinare.
Un angajat nou trebuie să înțeleagă rolul său și sensul activității pe care o desfășoară
Ideal ar fi ca însuși managerul companiei să îi comunice aceste lucruri, deoarece el știe cel mai bine ce ar trebui clienții să ajungă la clienții și partenerii săi conform viziunii și misiunii businessului.
Bineînțeles, pentru a-l motiva, nu este însa suficienta doar partea financiară. Trebuie să îi dai și instrumentele prin care el să poată să-și îndeplinească acest rol, de la logistică, proceduri scrise, training adecvat și până la suportul necondiționat în diferitele situații pe care le poate întâlni în munca sa. Toate acestea fac parte din experiența angajaților si se reflectă în mod direct în experiența pe care o vor avea clienții.
Imaginează-ți că angajezi pentru un post de reprezentant de vânzări. Îi prezinți echipa, produsele, serviciile pe care le va vinde, îi dai niște reguli de conduită, transmiți informațiile de bază, fără să îi explici cât de important este rolul său, implicând direct imaginea companiei. Pe măsură ce « fură » meserie sau împrumută din know howul colegilor săi, el intră pe pilot automat, uitând de misiunea sa primară, aceea de reprezentant al companiei înainte de a fi un reprezentant de vânzări.
Acest proces de onboarding este esențial dacă vrei ca angajații tăi să înțeleagă realmente ce îți dorești tu ca business să aduci clienților tăi și cum îți dorești să fie experiența clienților alături de tine.